Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /var/www/indsigtogbalance.dk/public_html/wp-content/themes/Divi/includes/builder/functions.php on line 5033
Kursus i Mindfulness | Indsigt og Balance

Mindfulness

Gør noget godt for dig selv!

 8 ugers kursus i Mindfulness 
eller 
3 ugers grundig indføring i: hvad er Mindfulness? 
eller
Oplæg om Mindfulness

Mindfulness handler om at være til stede i nuet, som et bevidst valg.

Mindfulness betyder at være opmærksom på en bevidst måde i det aktuelle øjeblik uden at dømme. En stor del af tiden bliver vi styret af den strøm af automatiske tanker, der konstant går gennem vores hoveder. Vi kommer til at identificere os med tankerne, vi vurderer os selv, sammenligner os med andre og kan styres af tanker om usikkerhed og ængstelighed. Når vi gennem Mindfulness trænes i at være opmærksomme på en åben måde og give slip på vores tilbøjelighed til at bedømme og evaluere, kan vi give slip på at være fastlåste af ubevidste automatiske tanker.   

Mindfulness har sine rødder i østens meditation og yoga. Når Mindfulness kobles sammen med kognitiv adfærdsterapi, kaldes det Mindfulness-Based Cognitive Therapy (MBCT). Ligesom kognitiv adfærdsterapi er MBCT understøttet af mange forskningsresultater, som viser særdeles lovende resultater inden for stress, angst, kronisk smerte og forebyggelse af depressioner. 

8 ugers kursus

Jeg tilbyder 8 ugers kursus i Mindfulness (MBCT) a 2,5 time. Kurset følger et program, der er udviklet på baggrund af et forskningsprojekt for folk med tilbagevendende depressive episoder (Segal et al, 2002). Inden for de senere år har man desuden kunnet dokumentere effekten i forhold til en række andre symptomer så som stress, angst, smerter, misbrug, psoriasis og visse former for cancer. I 8-ugers programmet trænes systematisk centrale færdigheder så som koncentration, opmærksomhed og accept. Træningen er manualiseret og tæt knyttet til en logisk fremadskridende progression i overensstemmelse med de øvelser, der bliver introduceret.

Målet med MBCT er at opnå så stor tilstedeværelse i nuet som muligt. Gennem programmet vil deltagerne opøve en færdighed i at give slip på tanker om, at en ting skal være på en bestemt måde, og i stedet være opmærksom på, hvor deres opmærksomhed er, og hvad de er opmærksomme på. Der er hjemme-træning mellem undervisningsdagene. 

3 ugers – grundig indføring i Mindfulness

På kurset (3 timer/gang) vil man få en grundig indføring i, hvad er Mindfulness, og man vil efterfølgende være i stand til selv at kunne praktisere Mindfulness. Det kræver dog en del selvdisciplin, da der ikke på samme måde, som på 8 ugers programmet/kurset bliver oparbejdet en daglig praksis. 

Oplæg om, hvad er Mindfulness (ca. 2,5 time/gang)

Individuelle forløb eller forløb for par/små grupper
Efter aftale

Pris:
8 ugers kursus 2000,00 kr./person. Deltagerantal max 14 

3 ugers kursus 1000,00 kr./person.
Deltagerantal afhænger af kursuslokalet dog max 60
(ved store hold, aftales prisen fra gang til gang) 

Oplæg om Mindfulness pr gang i alt 3000,00 kr.
– eller gratis, hvis det er som i oplæg til forløb

INFO OM Mindfulness-Based Cognitive Therapy / MBCT
MBCT programmet forløber over 8 sessioner, og er udviklet på baggrund af et forskningsprojekt i forhold til patienter med tilbagevendende depressive episoder. Projektet og metoden er nøje gengivet i (Segal et al, 2002). Indenfor de senere år har man desuden kunne dokumentere effekt af metoden i forhold til en række andre symptomer, så som angst, stress, smerte, misbrug, og fysiske symptomer som bryst og prostatacancer. I 8-sessioners-programmet trænes centrale færdigheder, såsom koncentration, opmærksomhed og accept systematisk. Træningen er manualiseret og tæt knyttet til en logisk fremadskridende progression i overensstemmelse med de øvelser, der bliver introduceret.INFO OM MBCT
MBCT programmet forløber over 8 sessioner, og er udviklet på baggrund af et forskningsprojekt i forhold til patienter med tilbagevendende depressive episoder. Projektet og metoden er nøje gengivet i (Segal et al, 2002). Indenfor de senere år har man desuden kunne dokumentere effekt af metoden i forhold til en række andre symptomer, så som angst, stress, smerte, misbrug, og fysiske symptomer som bryst og prostatacancer. I 8-sessioners-programmet trænes centrale færdigheder, såsom koncentration, opmærksomhed og accept systematisk. Træningen er manualiseret og tæt knyttet til en logisk fremadskridende progression i overensstemmelse med de øvelser, der bliver introduceret.INFO OM MBCT
MBCT programmet forløber over 8 sessioner, og er udviklet på baggrund af et forskningsprojekt i forhold til patienter med tilbagevendende depressive episoder. Projektet og metoden er nøje gengivet i (Segal et al, 2002). Indenfor de senere år har man desuden kunne dokumentere effekt af metoden i forhold til en række andre symptomer, så som angst, stress, smerte, misbrug, og fysiske symptomer som bryst og prostatacancer. I 8-sessioners-programmet trænes centrale færdigheder, såsom koncentration, opmærksomhed og accept systematisk. Træningen er manualiseret og tæt knyttet til en logisk fremadskridende progression i overensstemmelse med de øvelser, der bliver introduceret.